Met kunstonderzoek voor schilderijen graven wij dieper, en proberen wij meer zaken te onthullen. Diepgaand onderzoek is de sleutel tot het begrijpen van de grootste geheimen, geschiedenis en creativiteit die schuilgaan achter de verflagen. Ons atelier is uitgerust met geavanceerde technieken en methoden om kunstwerken te onderzoeken en hun ware aard te ontdekken.
Grondig Onderzoek met Innovatieve Technieken
Methoden voor Inzicht en Identificatie bij Kunstonderzoek voor Schilderijen
Multispectrale Analyse: Daglicht, ultravioletlicht, infraroodlicht en strijklicht onthullen verschillende aspecten van een schilderij, zoals veroudering, restauraties en verborgen details.
Vragen Beantwoorden door Technologie
- Oorzaak van Problemen: Identificeer de oorzaak van problemen in verflagen.
- Mate van Aantasting: Beoordeel de ernst van schade of aantasting.
- Opbouw van het Geheel: Begrijp de opbouw van het kunstwerk als geheel.
- Gebruikte Materialen en Technieken: Ontdek de materialen en technieken die de kunstenaar heeft toegepast.
- Authenticiteit en Toevoegingen: Onderscheid oorspronkelijke elementen van latere toevoegingen.
Visueel Onderzoek: De Eerste Stap in de Ontdekkingsreis
Wanneer een schilderij ons atelier binnenkomt, begint het onderzoek met een grondig visueel onderzoek. We plaatsen het kunstwerk in daglicht, ultraviolet licht en strijklicht om het oppervlak te analyseren. Dit onthult vaak zichtbare defecten, verouderingsverschijnselen en restauraties. Toch zijn deze eerste indrukken slechts het begin van een veel diepere reis, alvoren aan de restauratie te starten.
De Kracht van Digitale Fotografie: Het Onzichtbare Zichtbaar Maken
Voor het kunstonderzoek naar schilderijen is onze fotostudio, uitgerust met geavanceerde digitale fotografieapparatuur. Deze benut de kracht van digitale (macro)fotografie om voor, tijdens en na restauratie gedetailleerde foto’s van het schilderij vast te leggen. Deze foto’s onthullen niet alleen de kunstenaar’s penseelstreken, maar brengen ook defecten, restauraties en veranderingen in de verflaag in detail naar voren. Met macrofotografie richten we ons op de kleinste details, terwijl strijklichtfotografie de verflaag belicht vanuit verschillende hoeken, waardoor pasteuze verfdelen en opstaande verf door licht-donker contrasten beter zichtbaar worden.
Ultravioletlichtopnamen: Op Zoek naar Sporen van het Verleden
Een standaardonderdeel van ons kunstonderzoek voor schilderijen is de inspectie van schilderijen onder ultraviolet-licht. Onder ultraviolet licht reageren materialen anders, en vernissen fluoresceren op karakteristieke wijze naarmate ze ouder worden. Dit stelt ons in staat om te onderzoeken of er eerdere restauraties zijn uitgevoerd of dat er oude overschilderingen aanwezig zijn. Laatstgenoemden zijn vaak zichtbaar als donkere plekken, omdat ze niet fluoresceren onder ultraviolet-licht. Sommige pigmenten kunnen zelfs worden geïdentificeerd met behulp van deze techniek.