Tijdens restauraties is het vaak noodzakelijk om een schilderij opnieuw te vernissen, vooral wanneer de oude vernislaag verouderd en vergeeld is. De technieken voor het vernissen van een schilderij variëren en kunnen onder meer een verniskwast, spray, of zelfs een zijden dotje omvatten, afhankelijk van de specifieke behoeften en opbouw van elk schilderij.
Waarom een Nieuwe Vernislaag?
Helaas vertonen natuurlijke en synthetische vernislagen vergeling na verloop van tijd, terwijl vaak ook verlies van helderheid optreedt. Tijdens restauratie wordt vaak gekozen de verouderde vernislaag te verwijderen, waardoor de voorstelling er mat en onverzadigd uitziet. Een nieuwe vernislaag herstelt niet alleen de kleurintensiteit, maar brengt ook diepte en warmte terug in de compositie en brengt de originele uitstraling weer tot leven.
Originaliteit en Keuze van Vernis
Bij Atelier IDDI wordt altijd zorgvuldig gekeken naar de originaliteit van het vernis en de opbouw van de vernislagen. Soms is het wenselijk om de originele vernislaag te behouden als integraal onderdeel van het kunstwerk. Er is een uitgebreide selectie vernissen beschikbaar, allemaal zelfgemaakt, zodat restauratoren samen met de klant precies de gewenste resultaten kunnen afstemmen.
Vernissen: Een Diepere Duik
Wat is Vernis?
Vernis is een transparante laag die vloeibaar wordt aangebracht op een verfoppervlak. Het versterkt de kleuren, voegt verzadiging toe en beschermt de verflaag. Historisch gezien bestond vernis uit natuurlijke hars opgelost in een oplosmiddel. Tegenwoordig zijn er zowel natuurlijke als synthetische opties beschikbaar.
Vernis Aanbrengen of Niet?
Hoewel schilderijen van oudsher werden gevernist, is het niet langer standaardpraktijk sinds het einde van de negentiende eeuw. Sommige kunstenaars verkiezen ongeverniste werken vanwege de matte uitstraling. Voor restauratoren is het belangrijk de intenties van de kunstenaar te respecteren, zelfs als vernis bescherming biedt.
Eenmaal Gevernist...
Wanneer een schilderij wordt gevernist, dringt de vernis diep door in de verflaag. Volledige verwijdering is niet mogelijk, en het uiterlijk zal nooit exact hetzelfde zijn als in de ongeverniste staat. Bij schilderijen die oorspronkelijk niet waren gevernist, kan na vernisafname worden overwogen om het werk ongevernist te houden, maar glansverschillen kunnen soms een nieuwe vernislaag noodzakelijk maken.
Zelfgemaakte Restauratievernissen
Bij Atelier IDDI worden alle vernissen zelf gemaakt. Deze restauratievernissen, vaak op basis van synthetische harsen, zijn wetenschappelijk getest op hun stabiliteit en reversibiliteit. De keuze van het vernis en de applicatiemethode zijn afgestemd op elk schilderij, waarbij ook rekening wordt gehouden met de gewenste uitstraling en de voorkeuren van de eigenaar.
Voor maatwerk en expertise in schilderijvernissen kunt u vertrouwen op de ervaring van Atelier IDDI. Neem gerust contact met ons op voor advies of om uw kostbare kunstcollectie te bespreken.